Fejér vármegye

Székesfehérváron már a középkorban éltek zsidók, akik az 1300-as években az ország legtekintélyesebb zsidó közösségét képezték. Földbirtokuk ugyan nem lehetett, de a kereskedelemben, a pénzügyek vitelében meghatározó szerepet töltöttek be. A 14. század végén Székesfehérvári Salamon volt az első zsidó megbízott,aki a király előtt az országban élő valamennyi zsidó nevében és képviseletében jelent meg, s gyakorlatilag a zsidóság szószólója volt. Az 1487-ben, majd a következő évben újólag kiadott oklevél Ábrahám székesfehérvári zsidót említi,aki pénzkölcsönzési ügyleteit a Batthyány családdal bonyolította. 1518-ban ismét oklevél bizonyítja, hogy a városban nagyobb létszámú zsidó közösség lakott.

A későbbi századokban főként a zsidókra kirótt kötelezettség, az uralkodónak fizetett ún. türelmi adó nagysága, alakulása tanúskodik a zsidók jelenlétéről és a társadalmi munkamegosztásban betöltött szerepéről. Az 1736. évi vármegyei adólistán 34 zsidó családot írtak össze, közülük húszat Lovasberényből. Kereskedők, iparosok voltak, de ekkorra megjelentek a közösség alkalmazottai is. Említést érdemel,hogy 23 család Morvaországból települt át. Tíz évvel később a családok száma 62-re nőtt, ezek közül a lovasberényiek már 31-et számláltak. Ebben az időben Lovasberénynek zsidó tanítója, patikusa, s mint a zsidók lakta valamennyi megyei településnek, saját saktere volt. A következő években a zsidóság lélekszáma Fejér megyében némileg csökkent. Az 1752. évi összeírás 52 zsidó családot sorolt fel.

Bő három évtized múltán, az 1785–1787. évi országos népszámlálás adatai szerint a vármegye 95 331 összeírt lakosából 1602 volt zsidó. Arányuk mindössze 1,68 százalékot tett ki, de helyenként magasabb volt. Élénk hitközségi élet folyt Sárbogárdon, ahol a helyi zsidók már a század végén templomot emeltek. Zsidó szempontból jelentősebb lakosságot találunk a mezővárosokban:

  • Lovasberényben 480 zsidót (az összlakosság 18,69 százaléka),
  • Móron 145-öt (3,45 százalék).
  • Felcsúton 72 zsidó élt (8,69 százalék),
  • Cecén 152 (8,37 százalék),
  • Csóron 63 (5,87 százalék) és
  • Kajászószentpéteren 102.
  • Bogárdpusztán 67 zsidót számláltak (7,67 százalék) és
  • Tinódpusztán 43-at (7,71 százalék).

A vármegye zsidó lakossága 1848-ra jelentősen, 3857-re emelkedett. Az ortodoxia hagyományainak megfelelően a gyermekek száma magas volt. Számos család – sok áldozattal – hat-hét gyermeket nevelt. A családfők meghatározó része a kereskedelemből, vásározásból tartotta el a családját. Mellettük a zsidók szorgos iparosok, szappanfőzők, szeszfőzők, több portékával a feudális hagyományokat konzerváló céhek konkurensei voltak. Az alkalmazottak növekvő száma arra mutat, hogy a fejlett zsidó közösségek tagjai egyre több szolgáltatásban részesültek.

A Székesfehérvárra való beköltözés tilalma miatt a környék földesúri birtokain, a mezővárosokban éltek, amelyekben jelentős zsidó közösségek alakultak ki. A megyeszékhelyre való betelepülés tilalmának idején Lovasberény – főként Morvaországból érkezett – zsidósága fontos szerepet töltött be, s gazdasági befolyása révén egyedi kiváltságokat is el tudott érni.

A zsidóság területi elhelyezkedésén az 1840. évi törvény sokat változtatott. Következményeként és a jobb üzleti, gazdasági lehetőségek reményében az addig vidéken lakó megyei zsidóság egyre inkább Székesfehérvárra vagy Pestre tartott.

A XI. községkerület 1937-ben 9 rabbisági kerületre, 22 hitközségre tagolódott. A zsidóság öt felekezeti jellegű elemi iskolát tartott fent, és 20, túlnyomórészt zsidó családok áldozatából létrejött alapítvány működött. Az egyházi szervezetek tartalmas életet éltek, csupán az enyingi rabbiság volt betöltetlen. A népmozgalmi adatok szerint a megyeszékhelyen 16 születés, 17 házasságkötés és 31 temetés, Móron pedig három születés és öt temetés történt.

Az 1941.évi népszámlálás összegezése alapján Fejér vármegye összlakossága 296 013 fő volt. Ebből a zsidóság 4433 személyt,alig 1,5 százalékot jelentett. A zsidók elszórtan, egy-egy helységben kis számban éltek. Nagyobb létszámú központnak számított

  • Sárbogárd (7076 lakos, 304 zsidó, 4,3 százalék),
  • Bicske (8319, 201, 2,4 százalék),
  • Mór (10 123, 150, 1,5 százalék) és
  • Érd (13062,178,1,4 százalék).

Fejér vármegye hat járásában a zsidóság megoszlása 1941-ben a következőképpen alakult (zárójelben az izraeliták, illetve az összlakosság lélekszáma):

  • Adonyi járás (536; 50 527),
  • Móri járás (285; 32809),
  • Sárbogárdi járás (533; 51 803),
  • Székesfehérvári járás (461; 59 929) és
  • Váli járás (513; 52932).

Ugyanakkor Székesfehérvár 47 968 lakosa közül 2075 vallotta magát izraelitának.

Az 1944 áprilisában készült felmérés szerint Fejér vármegye öt járásában összesen 19 hitközség működött. Ebből a neológ irányzathoz tartozott 14 (Adony, Baracska, Bicske, Csákvár, Dunapentele, Ercsi, Érd, Felcsút, Kápolnásnyék, Martonvásár, Mór, Sárkeresztúr, Seregélyes és Székesfehérvár), az ortodoxiához 4 (Alap, Cece, Sárbogárd és Székesfehérvár),a status quo antehoz pedig egy (Rácalmás). Ekkor a neológok lélekszáma több mint 2600, az ortodoxoké pedig 533 volt, miközben a status quo ante hitközséget 40 személy alkotta.

Zsinagógát 18 Fejér megyei településen építettek: Abán, Adonyban, Bicskén (1906), Cecén, Csákváron, Dunapentelén (ma Dunaújváros, 1835), Ercsiben, Iváncsán, Kápolnásnyéken (1825), Lovasberényben, Martonvásáron, Mezőszilason, Móron (1802),Nagylángon,Polgárdin,Sárbogárdon (1799), ezek mellett Sárkeresztúron 1862ben, Székesfehérváron pedig 1870-ben. A vármegye 16 településén imaházak, imaszobák működtek. A vészkorszak, a gyűlölet és a pusztulás következményeként a sok közösségi áldozattal emelt templomok mára nem maradtak fent. Bontócsákány alá kerültek, kivételül csupán a sárbogárdi zsinagóga szolgál. Szomorú, hogy befalazott nyílászárókkal bútorraktár lett belőle.

Az 1944. március 19-i német megszállás után a katonai, politikai (és feltehetőleg lélektani) szempontok szerint kialakított hat deportálási zóna között a székesfehérvári II. csendőrkerület (parancsnoka 1942.április 20-tól vitéz Sellyey Vilmos csendőr ezredes volt) a III.zónába esett. A csendőrkerületek határa a közigazgatási határoktól különbözött. Ezzel összefüggésben a Sárbogárdi járás,Fejér vármegye legdélibb járása a IV. csendőrkerülethez tartozott,az ún.tisztogatási akcióban pedig az V.zónához. Az itteni zsidók „tömörítése”, elszállításuk időpontja és útvonala a vármegye zsidóságáétól eltérő volt.

A vármegye zsidó lakosait hatósági erőszakkal öt nap alatt – május 16-a és 20-a között – nyolc nagyobb településre költöztették össze. Ferenczy László csendőr alezredes május 29-én keltezett, II/2. számú eseményjelentése alapján ezek a koncentrálási központok Székesfehérvárott (1950 személy), Seregélyesen (210), Kápolnásnyéken (200), Ercsin (170), Érden (200), Bicskén (480), Móron (150) és Dunapentelén (165) voltak. A zsidók kényszerlakhelyéül kijelölt épületeket Dávid-csillaggal jelölték meg. A megyeszékhely zsidó lakosainak gettóba kényszerítése, összeköltöztetése május 23-a és 31-e között történt.

A deportálás közvetlen feladatait a m. kir. csendőrség budapesti nyomozó parancsnokságán június 3-án tárgyalták. A vitéz Ferenczy László csendőr alezredes elnökletével tartott értekezleten Fejér vármegyéből a „zsidókérdés megoldásában” elkötelezett – addig is bizonyított – Kerekes Lajos, Székesfehérvár polgármestere vett részt. Az új főispán ebben az időben kormányzói kihallgatáson járt. Emiatt a csendőrlaktanyában történtekről a polgármester jelentésben tájékoztatta: „az utasítást megkaptam azzal, hogy a táborba beszállítás 5-én reggel 5 órakor veszi kezdetét”. A következő fázis a 47 tehervagonba való „berakodás” volt,s ezzel a székesfehérvári gyűjtőtábor kiürítése kilenc nappal később, június 14-én megtörtént. Auschwitz-Birkenauban a munkára kiválasztott székesfehérvári nőket először a B II. láger 9. blokkjában, a férfiakat az 1943. február végén létesített B II. e. lágerrészben, az ún. cigánylágerben helyezték el.

Fejér megye hitközségeinek iratanyagát illetően – mint országosan – lehangoló a kép. A pótolhatatlan dokumentáció az elmúlt évtizedekben kallódott,s legnagyobb része megsemmisült. Gergely Anna székesfehérvári muzeológus kiterjedt tudományos kutatásaiból arra következtetett, hogy a vármegye területén működött hitközségek korábbi történetéről jelentős feldolgozás 1944 előtt nem készült, így nem is maradt fent.

  • in. Randolph L. Braham, A magyarországi holokauszt földrajzi enciklopédiája, I. kötet. Park Könyvkiadó, Budapest, 2010, pp. 438-455, Szita Szabolcs